داده های اقتصادسنجی

داده های اقتصادسنجی

انواع داده های اقتصادسنجی

در این مقاله انواع داده های اقتصادسنجی (داده های مقطعی، سری زمانی و داده‌های ترکیبی یا داده‌های پانل‌) بررسی شده‌اند، برای شروع کار با نرم افزار ایویوز و آشنایی با انواع مدل‌های مختلف داده در علم اقتصاد در این آموزش همراه باشید. داده‌ها در علم اقتصاد سنجی بر حسب بُعد تغییرات 3 دسته‌ی کلی دارند:

داده‌های مقطعی داده های اقتصادسنجی

در صورتی داده‌های اقتصادسنجی مقطعی هستند که ترتیب بین داده‌ها مهم نباشد و عامل زمان در داده‌ها قید نشود و یا داده‌ها تحت تاثیر بُعد زمان نباشند، تفاوت بین داده‌ها بخاطر مقاطع (شرکت، افراد و …) مختلف است؛

به طور مثال داده‌های صورت سود و زیان که در تاریخ خاصی جمع‌آوری شده‌اند. داده‌هایی که از طریق پرسشنامه تهیه می‌شوند نیز از دسته‌ی داده‌های مقطعی هستند، به طور مثال میزان درآمد افراد.

مثالی برای داده‌های مقطعی:

 

داده های اقتصادسنجی

در جدول بالا همان‌طور که مشاهده می‌شود، تفاوت داده ها از نظر تفاوت در شرکت ها است و  تمام داده‌ها مربوط به تاریخ ماه آخر سال 1392 در نرم افزار اکسل هستند.

 

جهت ثبت سفارش و آگاهی از نحوه‌ی انجام پژوهش از یکی از صفحات زیر اقدام نمایید

یا

با شماره 09198278223 ارتباط برقرار کنید

داده‌های سری زمانی داده های اقتصادسنجی

داده‌های اقتصادسنجی در صورتی از نوع داده‌های سری زمانی هستند که همانطور که از اسم آن مشخص است تغییرات متغییر در بُعد زمان را نشان می‌دهد؛ در داده های سری زمانی ترتیب هر مشاهده اهمیت دارد و هر مشاهده در زمان خاصی اتفاق می‌افتد؛

مثلا میزان تولید یک شرکت در پنج دوره‌ی زمانی از سال 2000 تا سال 2005 داده‌های سری زمانی می‌توانند دارای طول بازه (تواتر) دقیقه، ساعتی، روزانه، هفتگی، ماهیانه، فصلی، نیم‌ساله و سالیانه باشد.

مثالی برای داده‌های سری زمانی:

داده های سر

با توجه به جدول بالا برای یک مقطع(شرکت) در 5 دوره‌ی زمانی سالیانه داده‌ها جمع‌آوری شده است و متغییر‌های با توجه به زمان درحال تغییر هستند و عامل زمان در داده‌ها  تاثیر گذار است.

داده ترکیبی- پانل دیتا (تابلویی) (Pooled or Panel/longitudinal data)

آخرین نوع داده‌های اقتصادسنجی داده‌های ترکیبی هستند داده‌هایی که از ترکیب داده‌های سری زمانی و مقطعی بدست می‌آیند و با آزمون‌هایی که بر روی داده‌های ترکیبی اعمال می‌شود  که نوع داده‌های پولد یا پانل (پنل دیتا) مشخص خواهد شد.

در شکل‌گیری داده‌های ترکیبی هم شرکت‌ها و هم زمان تاثیر گذارند. به طور مثال در دو شرکت در پنج دوره‌ی زمانی داده‌ها جمع‌آوری شده‌اند.

مثالی برای داده‌های پنل:

در جدول زیر مثالی در محیط اکسل برای داده‌های ترکیبی آورده شده است.

های ترکیبی پنل دیتا

 

در جدول بالا داداه‌های تلفیقی یا ترکیبی نشان داده شده است. که داده‌ها برای 4 شرکت (مقطع) در 3 دوره‌ی زمانی از سال 2000 تا 2002 جمع‌آوری شده است.

بعد از آشنایی با تفاوت داده‌ها بر حسب بُعد تغییرات در آموزش بعدی “نحوه ی وارد کردن داده ها در ایویوز” وارد محیط نرم افزار ایویوز شده و داده‌های پژوهش وارد نرم‌افزار خواهد شد.

با لینک زیر می توانید به صفحه ی آموزش های رایگان،جامع و گام به گام نرم افزار ایویوز EViews بروید.

 

آموزش نرم افزار ایویوز

3 دیدگاه برای “داده های اقتصادسنجی

  1. اشتراک‌ها: جمع آوری داده - صورت مالی، شاخص اقتصادی، پرسشنامه و حسابداری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *